Kategoriarkiv: Småsnak

Løst og fast om forskellige emner.

Kvinden der nynnede

Kvinden foran er iført en luftig sort sommerkjole og nynner højt, mens hun lægger sine varer på supermarkedets kassebånd.

NoderHåret er også sort, og kinderne er lidt røde, det kunne være rouge, men er sikkert solstrejf som på læggene. Hendes smil er så varmt, og hun stråler af glæde, selvom hun går med krykker.

Måske nynner hun, fordi foden ikke længere er i gips og kan nøjes med en strømpe, eller fordi vejret er til luftig sommerkjole. Måske er hun forelsket.

Jeg ved det ikke, men hun nynner rent og godt, melodistumpen er selvklæbende, og noget af glæden hopper over på mig.

Jeg nynner hele vejen hjem.

 

Liget på cykelstien

Billig

Nu har liget snart stået der en uge til stor gene for cyklisterne, som kører ud på vejen, hvor de er til fare for den tunge trafik.

Det er jo nok billigere at smide sit gamle billig på cykelstien end at transportere det til ophugning. Eller måske faldt hjulet af på vejen sammen med nummerpladerne.

Politiet har sat en seddel på ruden, hvor det påpeges med politisprog, at bilen henstår uden nummerplader, hvilket er tydeligt selv for svagtseende.

Seddel fra politiet

Som om det er værre at henstå uden nummerplader end at parkere på cykelstien, når der er god plads på fortovet.

Hrmf!

Jamen så fjern dog vraget! Det har stået i vejen siden lørdag, og ejeren har tydeligvis ikke læst sedlen.

 

En fritvalgskonto er ikke valgfri

Hvorfor skal jeg som månedslønnet funktionær have en fritvalgskonto, og hvori består det frie valg, når pengene er i karantæne? Det er mystisk.

Det besynderlige begreb, fritvalgskonto, blev indført i 2007 for mange overenskomstområder. Kontoen er ikke valgfri, og der indsættes hver måned et beløb svarende til 1 % af min løn. Så står mine penge der og trækker renter til arbejdsgiveren.

Jeg under skam min arbejdsgiver det bedste, men jeg kan ikke lige greje, hvorfor pengene skal i karantæne, før jeg kan få dem i hænderne.

Jeg ved godt, at kontoen trådte i stedet for søgne- og helligdagshalløjet, og at jeg kan vælge at få dem overført til min pension eller bruge dem på uddannelse, men i praksis er det jo bare et beløb, jeg ikke råder over i det daglige.

Hvis jeg husker at give lønkontoret besked, kan jeg få pengene udbetalt, når jeg holder ferie. Det er mit frie valg. Jeg kan jo også vælge ikke at få pengene udbetalt. Eller glemme det.

Valget er ikke så svært, men en nemkonto er alligevel nemmere.